Educació infantil
Raons per aprendre amb nosaltres
- Nou Context d’Aprenentatge: Aprenentatge competencial, experiencial, transversal, instrumental, social i adaptatiu
- Desenvolupament físic, afectiu, social I intel·lectual de nenes i nens
- Atenció individualitzada o atenció a la diversitat treballant en valors que pretén treure el millor de cadascun dels nostres alumnes
Creiem en la importància del benestar emocional de tots els membres de l’escola, petits i grans, i en la riquesa que ens aporten aquestes relacions socials. Per aquest motiu, formem part, com a escola pilot, del programa de Salut Pública per treballar i aprofundir en el treball de les emocions amb els nostres alumnes d’educació infantil des de fa dos cursos.
Entenem l’educació emocional com la capacitat de controlar i reconèixer els sentiments i emocions propis i dels altres, discriminar-los i fer servir aquesta informació per guiar el nostre pensament i les nostres accions.
L’educació de les emocions, pretén donar resposta a necessitats socials que no formen part del currículum acadèmic ordinari.
Els nostres objectius són:
- Adquirir un millor coneixement de les nostres emocions.
- Identificar les emocions dels altres.
- Desenvolupar l’habilitat de controlar les nostres emocions.
- Prevenir els efectes perjudicials de les emocions negatives.
- Desenvolupar l’habilitat per generar emocions positives.
o Desenvolupar una major competència emocional.
- Contribueixen al creixement integral dels infants, ja que generen múltiples experiències per als qui hi participen. Promouen l’activitat i l’autonomia de l’infant, els permet conèixer i descobrir, tot resolent diferents situacions per si sols o amb l’ajuda dels seus companys i companyes.
- Els ambients són diferents espais d’aprenentatge, on l’infant es relaciona, es comunica i, a través de diferents propostes, pot observar, experimentar, construir, manipular, inventar i emocionar-se, tot interactuant amb els seus iguals.
- Amb els ambients d’aprenentatge pretenem respondre a la necessitat que mostren els infants de jugar i relacionar-se. És una manera de donar espai als seus interessos i necessitats, tot respectant els diferents ritmes d’aprenentatge.
- És un espai d’interacció entre l’alumnat, ja que són grups on es barregen els infants de tota l’etapa i algunes de les activitats cal resoldre-les de manera conjunta. Els infants reflexionen i comparteixen les diferents accions que van duent a terme.
- El fet de ser una escola d’una sola línia fa que sigui possible barrejar els alumnes dels tres cursos d’infantil i d’aquesta manera la interacció encara ens aporta més riquesa.
- Cada ambient està ubicat en un espai diferent i té una mestra de referència. Dediquem una tarda a la setmana a treballar amb aquesta metodologia.
- Actualment disposem de quatre ambients: Mans Fines, Joc simbòlic, Experimentació i Art.
- Organitzats en grups reduïts, els nens i nenes aprenen a treballar en equip, a col·laborar i a compartir coneixements. Els entorns simultanis també potencien la seva iniciativa i el sentit de la responsabilitat.
- Ens permeten organitzar l’aula en petits grups, cadascun dels quals duu a terme una tasca determinada i diferent.
- Segons el tipus d’activitat alguns entorns necessiten ser dirigits pel mestre, mentre que en d’altres els nens/es poden funcionar amb força autonomia.
- Els/les mestres portem un control de manera que cada nen/a vagi passant per tots els entorns simultanis al llarg d’un període de temps (setmana, quinzena…).
Treballar per entorns simultanis ens permet dedicar una atenció més individualitzada a cada infant, planificant activitats d’aprenentatge adaptades als seus coneixements previs.
Aquestes activitats es porten a terme de manera significativa i des d’un vessant constructivista partint dels coneixements dels diferents infants, i algunes d’elles es resoldran de manera cooperativa.
El treball per projectes ajuda l’alumnat a aprendre a aprendre, els motiva a descobrir i, el que és més important, aconsegueixen un aprenentatge significatiu. El treball per projectes és una metodologia que es basa en oferir canals que puguin ajudar els nens i les nenes a pensar per ells mateixos, a investigar, a aprendre dels seus errors i dels seus encerts, i d’aquesta manera també els ajuda a ser crítics. Aquests projectes tenen aplicació en el món real més enllà de l’aula i busquen crear una educació interdisciplinària amb un significat.
El mestre acompanya i guia els alumnes en la seva descoberta. Estimula els infants i propicia situacions d’aprenentatge que permetin l’alumne/a avançar i enriquir-se. Proporciona els recursos necessaris perquè siguin ells els que construeixin de manera autònoma els seus propis coneixements.
Avantatges de treballar per projectes:
- Fomenta l’autonomia dels infants. Aprenen a ser competents i resoldre els reptes que se’ls plantegen.
- Els infants són actius en el seu procés d’aprenentatge. S’impliquen en el que estan treballant i són ells els que guien el seu propi aprenentatge.
- Afavoreix l’aprenentatge significatiu. Els infants van encaixant els continguts formant una xarxa de coneixements.
- Propicia el treball interdisciplinari, ja que permet adquirir coneixements de les diferents àrees educatives.
- Permet atendre la diversitat que ens trobem a les aules: flexibilitat en el ritme de treball, en les metodologies, els continguts…
- Utilitza les noves tecnologies. Fent recerca milloren molt la seva competència digital.
- Propicia un ambient d’aula en el qual es treballen valors molt importants com el respecte, la tolerància, la solidaritat i el treball en equip.
- Mestres i infants treballen conjuntament formant un equip per resoldre els reptes que se’ls van plantejant. Milloren capacitats com la resolució de problemes i l’organització de les tasques.
- Afavoreix l’aprenentatge cooperatiu. Es dona molta importància al treball en grup i a la col·laboració, ja que és en aquestes situacions d’aprenentatge on els infants poden aprendre els uns dels altres.
- Els infants estan motivats, car aquesta metodologia dona l’oportunitat que ells mateixos escullin què volen treballar i què els interessa. Això fa que tot el que aprenen tingui un significat per a ells.
- Permet que els infants connectin amb la realitat, més enllà dels llibres de text o de les classes magistrals. Els preparen per a la vida real.
- L’infant aprèn a pensar, cercar informació i investigar. No a memoritzar i adquirir de forma mecànica uns continguts determinats.
- Potencia habilitats socials com saber estar, saber esperar, saber escoltar, saber debatre, saber relacionar-se amb els altres…
- Afavoreix la confiança i l’autoestima dels infants. Els nens/es se senten orgullosos quan veuen que han superat un repte.
- Exerciten el mètode científic, ja que fan hipòtesis, les contrasten i finalment n’extreuen les conclusions.
Tots necessitem aquesta atenció, que no s’ha de relacionar amb la detecció de problemes sinó amb les peculiaritats personals en l’àmbit emocional, intel·lectual, acadèmic i social.
L’atenció individualitzada o atenció a la diversitat és un treball en valors que pretén treure el millor de cadascun dels nostres alumnes i que, a la vegada, col·labora a un bon ambient de convivència escolar i condueix a la cohesió social.
Com a escola, utilitzem diverses estratègies per aconseguir que el procés d’ensenyament i aprenentatge sigui el màxim d’eficaç:
- Lectura individualitzada diària a P5 i 1r de Primària.
- Desdoblaments dels grups.
- Reforços individuals o grupals segons les necessitats.
L’escola també disposa d’un equip d’orientació psicopedagògica, format per dues psicopedagogues, una pedagoga, i una logopeda. Algunes de les seves funcions són les següents:o Diagnòstic.
- Gestió de l’atenció a la diversitat.
- Orientació als alumnes, famílies i professors.
- Seguiment de l’evolució d’alumnes atesos fora de l’escola.
- Coordinació del servei de mediació de l’escola.
Treballem la diversitat adaptant-nos als diferents ritmes evolutius i de capacitats intel·lectuals de cada nen/a.
La logopèdia és una disciplina molt important a la nostra escola, ja que engloba l’estudi, prevenció, avaluació, diagnòstic i tractament de les patologies del llenguatge (oral, escrit i gestual) manifestades a través de trastorns en la veu, la parla, la comunicació i les funcions orofacials.
Els alumnes sobre les quals intervé el logopeda estan relacionades amb pacients amb problemes:
- De veu (disfonia, afonia)
- En l’adquisició del llenguatge (retard, disfàsia)
- En l’expressió verbal, la pronunciació (disàrtria, dislàlia, diglòssia)
- De lectura i / o escriptura (dislèxia, disgrafia)
- En el llenguatge expressiu i / o comprensiu (afàsies)
- De fluïdesa de la parla (tartamudesa)
- De respiració, succió, masticació i deglució. El tractament d’aquestes dificultats se sol anomenar concretament Teràpia Miofuncional i es realitza tant en nadons, com en nens i adults.
Aquestes intervencions es realitzen des de P3 (Infantil) fins a 6è (Primària)
Avui dia, el domini d’altres llegües esdevé un component bàsic en la formació dels nens, que afavoreix l’aprenentatge de les noves tecnologies i el coneixement d’altres cultures.
És bo que l’alumne aprengui aquesta les llegües estrangeres d’una forma natural, començant des de petits i que l’aprenentatge sigui ric i immersiu.
Aprendre idiomes en edats primerenques és molt beneficiós per als infants ja que desenvolupa la seva competència lingüística i, d’aquesta manera, assimilen millor altres llengües (inclosa la materna), fet que ajuda al seu desenvolupament intel·lectual.
A l’etapa d’educació infantil els alumnes fan 7h setmanals, descobrint nou vocabulari i expressions a través d’imatges, jocs, contes i cançons. S’acostumen al so de la llengua i fan una immersió mitjançant activitats dinàmiques. La metodologia d’aprenentatge es basa en despertar l’interès per la comunicació en la llengua anglesa mitjançant experiències positives i plaents per als infants.
Els infants són els principals protagonistes de tot el procés d’aprenentatge. Tenim molt en compte les seves inquietuds, necessitats i experiències per tal de construir entre tots el seu propi aprenentatge, tot aconseguint que sigui més significatiu.
Oferim un ambient escolar que permet que els infants creixin autònoms, feliços i segurs. On tenen la possibilitat d’expressar-se, de proposar i d’intervenir realment en el dia a dia. No tots els infants són iguals, però. Per això entenem que la diferència és un fet enriquidor. Cada alumne és únic i per això valorem la seva evolució de manera individual, pensant que no tots els infants han d’arribar al mateix punt en el mateix moment. Valorem més els processos que no pas els resultats.
Qualitat educativa
La nostra és una proposta de qualitat dins una escola oberta i acollidora, dinàmica i viva. Basem el nostre ensenyament en quatre vessants:
Adaptació
Respectant la individualitat de cada nen fem que aquest procés d’adaptació sigui el més natural possible, proporcionant un ambient agradable i segur per a ells.
Emocions
Hàbits
Els hàbits donen seguretat als infants i els ajuden a orientar-se i organitzar-se. L’adquisició dels hàbits els permet ser més autònoms i segurs.
Família
Les famílies són les primeres educadores en la vida de l’infant i és per això que és important treballar plegats per tal de garantir el creixement adequat dels nostres alumnes, proporcionant entre tots un espai de vivències que ben segur enriquiran l’adquisició dels seus aprenentatges. Som una escola familiar i propera que valora la relació amb la família.
Utilitza les fletxes ← i → del teu teclat per navegar les opcions
Moments d’aprenentatge NCA a Educació Infantil
Treballem l’acollida als esdeveniments de cada dia. Moment per acollir els alumnes, amb una entrada relaxada on les famílies poden entrar dins de l’aula. És el moment per interessar-nos pels infants que van arribant i pels que no han vingut aquest dia l’escola.
Treballem des de l’emoció el SABER i SABER FER. Aprenem continguts i compartim els nostres aprenentatges.
Treballem des de la comprensió el SABER i SABER SER. Espai per comunicar, comprendre, connectar o descobrir.
Treballem el que sabem ser compartint experiències. Moment per gaudir jugant, per aprendre des de la creativitat.
Activitats extraescolars
Les activitats extraescolars, o paraescolars, tenen la voluntat de complementar l’aprenentatge curricular i la formació integral dels nostres nens i joves.